تلفن : 09126808063
منو
فیلتر شهر انتخاب مکان فیلتر شهر
مکان را جهت فیلتر محصولات انتخاب کنید

آموزش تست باتری ماشین با روش های مختلف

تست باتری ماشین به منظور اندازه گیری سطح شارژ باتری خودرو انجام می شود تا در صورت نیاز باتری را شارژ یا تعویض نمود.

ولتاژ باتری ماشین را چگونه اندازه گیری کنیم ؟

زمانی که باتری ماشین به صورت کامل شارژ باشد ، ولتاژ آن در وضعیت خاموش ۱۲٫۶ ولت و در وضعیت روشن ۱۳٫۷ الی ۱۴٫۷ ولت می باشد. اندازه گیری ولتاژ باتری ماشین تعیین می کند که میزان شارژ باتری در چه سطحی می باشد.

به منظور سنجش ولتاژ باتری ماشین ، سوئیچ را در وضعیت خاموش قرار داده و تمامی تجهیزات برقی را خاموش کنید. کابل قرمز ولت متر را به پایانه مثبت باتری و کابل سیاه ولت متر را به پایانه منفی باتری وصل کنید. چنانچه دمای هوا متعادل باشد ، ولتاژ باتری نشان دهنده وضعیت شارژ باتری می باشد.

در تست باتری ماشین ، اگر ولتاژ باتری ۱۲٫۶۶ باشد ، نشان دهنده شارژ ۱۰۰ درصدی باتری است. ولتاژ ۱۲٫۲۴ نشان دهنده شارژ ۵۰ درصدی باتری می باشد. ولتاژ ۱۲٫۰۶ نشان دهنده شارژ ۲۵ درصدی باتری است. اگر ولتاژ کمتر از ۱۱٫۸۹ باشد ، یعنی باتری به طور کامل شارژ از دست داده است و خالی می باشد. این اعداد در دمای ۲۶ درجه محاسبه شده است. این اعداد برای تمام باتری ماشین ها شامل باتری پژو پارس ، باتری ۲۰۶ ، باتری پراید و … مشابه است و فرقی نمی کند.

چگونه شارژ باتری را از روی ولتاژ محاسبه کنیم ؟

هر ۱۲ درجه سانتی گراد افت دما ، موجب کاهش ولتاژ باتری به میزان ۰٫۰۱ ولت می شود. یعنی ولتاژ باتری در وضعیت نرمال شارژ در دمای منفی یک درجه سانتی گراد ، به میزان ۱۲٫۵۸۸ ولت می باشد. چنانچه دما منفی ۱۷ درجه سانتی گراد باشد ، ولتاژ نرمال باتری معادل ۱۲٫۵۱۶ ولت می باشد که نشان می دهد باتری به طور کامل شارژ دارد.

نحوه انجام تست باتری ماشین

خرابی باتری می تواند بسیاری از قطعات ماشین را خراب کند. بنابراین هر شش ماه یک بار بهتر است باتری ماشین چک شود. حتی برای بهترین باتری ماشین هم این تست را سالیانه دو بار انجام دهید. برای این کار دو روش وجود دارد. یک روش با کمک دستگاه تستر و روش دیگر بدون دستگاه تستر می باشد. روش تست با کمک دستگاه تستر به دو صورت ( باتری خارج از ماشین و باتری داخل ماشین ) انجام می شود.

بررسی باتری بدون دستگاه تستر

در مرحله ی نخست ، خودرو را روشن کنید. چراغ های نور بالای جلو را روشن کرده و سیستم برق خودرو را در این وضعیت بررسی کنید.

چنانچه چراغ ها کم نور باشند ، یعنی باتری شارژ خیلی کمی دارد یا دینام در تولید برق مشکل دارد.

چنانچه با بالا بردن دور موتور چراغ ها پرنور می شوند ، بدان معنا می باشد که باتری به خوبی شارژ نمی شود.

اگر در تست باتری ماشین با این روش ، چراغ ها نور خوبی داشته باشند ولی باتری عملکرد درستی نداشته باشد یعنی باتری شارژ خوبی ندارد یا اینکه قطعه ای در ماشین سبب تخلیه شارژ باتری می شود.

اگر میزان روشنایی چراغ ها متوسط باشد و با افزایش دور موتور پرنورتر نمی شود ، یعنی وضعیت شارژ باتری در سطح معمولی می باشد.

چنانچه چراغ ها پرنور باشند ولی با افزایش دور موتور کم نورتر می شوند ، یعنی جریان بیش از اندازه ای توسط دینام برای باتری تولید می گردد که سبب اورشارژ می شود. بنابراین طبق توضیحات گفته شده ، وضعیت باتری ماشین را می توان متوجه شد و در صورت لزوم به شارژ کردن یا تعویض باتری اقدام نمود.

تست باتری ماشین با استفاده از ولت سنج

برای بررسی وضعیت شارژ باتری با کمک دستگاه تستر یا ولت سنج به دو شیوه اقدام می شود.

در حالتی که باتری در خارج از خودرو قرار دارد ، گیره قرمز ولت متر را به سر مثبت باتری و گیره مشکی را به سر منفی باتری متصل کنید. حال دستگاه را روشن نموده و گزینه مربوطه را تعیین نمایید. اکنون ولتاژ باتری را مشاهده می کنید که در وضعیت نرمال حدود ۱۲٫۶ ولت می باشد.

 

 

تست باتری ماشین

 

در حالتی که باتری در داخل خودرو قرار دارد ، سوکت کوئل را در بیاورید. سپس گیره قرمز را سر مثبت و گیره مشکی را سر منفی باتری وصل نمایید. دستگاه را روشن و گزینه موردنظر را مشخص کنید. حال از شخصی درخواست کنید که نوربالای چراغ جلو و بخاری را روشن کند. گزینه تست باتری ماشین را انتخاب کنید. از شخص دیگر بخواهید سوئیچ را به مدت ۱۵ ثانیه در حالت استارت نگه دارد. پس از ۱۵ ثانیه نتیجه مشخص می گردد.

 

تست باتری ماشین

فیلتر بر اساس شهر محصول
آذربایجان شرقی
آذربایجان غربی
اردبیل
اصفهان
البرز
ایلام
بوشهر
تهران
چهارمحال و بختیاری
خراسان رضوی
خوزستان
فروشگاه اینترنتی باتری مارکت
فیلتر بر اساس شهر محصول
آذربایجان شرقی
آذربایجان غربی
اردبیل
اصفهان
البرز
ایلام
بوشهر
تهران
چهارمحال و بختیاری
خراسان رضوی
خوزستان
فیلتر بر اساس شهر محصول
آذربایجان شرقی
آذربایجان غربی
اردبیل
اصفهان
البرز
ایلام
بوشهر
تهران
چهارمحال و بختیاری
خراسان رضوی
خوزستان
تماس با ما
شما این محصولات را انتخاب کرده اید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

فروشگاه اینترنتی باتری مارکت