تلفن : 09126808063
منو
فیلتر شهر انتخاب مکان فیلتر شهر
مکان را جهت فیلتر محصولات انتخاب کنید

تمام آنچه در مورد سیستم برق خودرو لازم است بدانید

سیستم برق خودرو ، از بخش های مهم و حساس خودرو می باشد که برای هر راننده ای ضرورت دارد تا حدودی با آن آشنایی داشته باشد.

این سیستم از پنج بخش اصلی ایجاد شده است که توضیحات مختصری راجع به هر بخش ارائه می کنیم.

تولیدکننده برق ماشین

تولید برق در ماشین های امروزی به واسطه آلترناتور و در ماشین های قدیمی به واسطه دینام انجام می گیرد. دینام یا آلترناتور نیروی مکانیکی ایجاد شده توسط موتور را به برق تبدیل می کنند. دینام هنگامی که ماشین روشن است باتری را شارژ می کند. تمامی باتری ها به واسطه دینام شارژ می شوند و در مورد تمامی ماشین ها همین گونه است. باتری ۲۰۶ ، باتری پراید و پژو و … همگی توسط دینام شارژ می شوند.

ذخیره کننده برق ، از اجزای سیستم برق خودرو

ذخیره کننده برق ، باتری ماشین می باشد. باتری انرژی الکتریکی را هنگام روشن بودن ماشین از دینام دریافت کرده و در خود نگهداری و ذخیره می کند و زمان خاموشی موتور به سیستم استارت زنی و تجهیزات برقی می رساند. باتری ها دارای مشخصات متفاوتی می باشند. قیمت باتری ماشین با توجه به این مشخصات و برند آن متفاوت می باشد.

توزیع کننده برق

توزیع کننده یا سیم کشی ها، انتقال انرژی الکتریکی از تولید کننده به ذخیره کننده را انجام می دهند. برای نظم دهی به سیستم برق خودرو ، سیم هایی که مسیرهای مشترکی دارند را درون یک کاور پلاستیکی گذاشته یا با استفاده از چسب برق به یکدیگر نزدیک می کنند. یعنی به جای وجود سیم های زیاد ، تعدادی دسته سیم وجود دارد.

 

سیستم برق خودرو

کنترل کننده برق

یکی دیگر از بخش های مهم سیستم برق خودرو ، کنترل کننده برق می باشد. کنترل کننده در مسیر توزیع کننده برق نصب شده است. این کنترل کننده ها امکان کنترل سرعت و شدت مصرف برق ، جهت و … را ایجاد می کنند. برای درک بهتر می توان کلید بالابر شیشه ماشین را مثال زد که یک کنترل کننده است.

مصرف کننده برق

تمامی تجهیزات برقی ماشین مانند کولر ، فن ، ضبط و سیستم استارت و … مصرف کننده برق می باشند. به بیان دیگر هر بخشی که برای انجام عملکرد خود نیاز به برق داشته باشد ، مصرف کننده برق است.

آشنایی با مدارهای الکتریکی خودرو

پس از آشنایی با پنج بخش اصلی سیستم برق خودرو ، به معرفی مدارهای الکتریکی خودرو می پردازیم.

مدار جرقه

این مدار از شمع ، وایر ، دلکو ، کوئل در ماشین های کاربراتوری و کامپیوتر در ماشین های امروزی ایجاد شده است. کامپیوتر بر تمامی عملکردهای ماشین نظارت دارد. شمع وظیفه تبدیل ولتاژ کویل به جرقه را بر عهده دارد و سبب انفجار سوخت و هوا در بخش احتراق ماشین می شود.

باتری جریان ۱۲ ولت تولید می کند و شمع برای تولید جرقه ، برق ۷۰۰۰ ولت احتیاج دارد. کویل وظیفه ی تقویت ولتاژ برق باتری به منظور استفاده برای تولید جرقه در بخش احتراق را بر عهده دارد. دلکو ، قطع و وصل کردن جریان مدار کویل را انجام می دهد.

مدار شارژ

یکی دیگر از اجزایی که جزء سیستم برقی ماشین می باشد ، مدار شارژ است. مدار شارژ همان تولید کننده و ذخیره کننده برق می باشد. این مدار برای شارژ باتری توسط دینام کاربرد دارد.

مدار روشنایی ، جزء سیستم برق خودرو

چراغ های اصلی ، مه شکن ، چراغ دنده عقب ، چراغ ترمز ، راهنما ، فلشر و … در مدار روشنایی ماشین می باشند. مدار روشنایی ، جریان خود را از سوئیچ از قبل دریافت می کند. بنابراین امکان استفاده از سیستم روشنایی در مواقع خاموشی سوییچ وجود دارد.

فیوز

 

سیستم برق خودرو

 

فیوزها در مسیر تمامی اجزای برقی ماشین قرار می گیرند. چنانچه برای هر یک از اجزا نقصی بوجود بیاید و سبب جریان بالایی شود ، فیوز می سوزد. با سوخته شدن فیوز ، جریان برق قطع می شود. قطعی جریان برق از وارد شدن صدمه بیشتر به اجزای برقی پیشگیری می کند.

سوکت یا کانکتور ، از اجزای سیستم برق خودرو

برای انتقال برق خودرو از توزیع کننده به مصرف کننده ، به سوکت یا کانکتور نیاز می باشد. تمامی سیم ها برای اتصال به مصرف کننده ها به سوکت یا کانکتور نیاز دارند. سوکت انتهای سیم ها یا کابل ها  را به مصرف کننده های برق وصل می کند.

  • با توجه به نوع ماشین ، ممکن است بخش های برقی دیگری در ماشین وجود داشته باشند. بخش هایی که کارکرد آنها به سیستم الکتریکی ماشین وابسته است.

فیلتر بر اساس شهر محصول
آذربایجان شرقی
آذربایجان غربی
اردبیل
اصفهان
البرز
ایلام
بوشهر
تهران
چهارمحال و بختیاری
خراسان رضوی
خوزستان
فروشگاه اینترنتی باتری مارکت
فیلتر بر اساس شهر محصول
آذربایجان شرقی
آذربایجان غربی
اردبیل
اصفهان
البرز
ایلام
بوشهر
تهران
چهارمحال و بختیاری
خراسان رضوی
خوزستان
فیلتر بر اساس شهر محصول
آذربایجان شرقی
آذربایجان غربی
اردبیل
اصفهان
البرز
ایلام
بوشهر
تهران
چهارمحال و بختیاری
خراسان رضوی
خوزستان
تماس با ما
شما این محصولات را انتخاب کرده اید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

فروشگاه اینترنتی باتری مارکت