تلفن : 09126808063
منو
فیلتر شهر انتخاب مکان فیلتر شهر
مکان را جهت فیلتر محصولات انتخاب کنید

عملکرد جدا کننده باتری ماشین چیست ؟

عملکرد جدا کننده باتری ماشین روی عملکرد باتری اثرگذار است و می توان این قطعه را یکی از قطعات اصلی و مهم باتری ماشین دانست.

جدا کننده باتری یا سپراتور

جداکننده باتری یا سپراتور ، صفحه ای نازک و عایق الکتریسیته است که از مواد متخلخل و پر حفره تشکیل شده است. این صفحه عایق به منظورممانعت از ایجاد اتصال کوتاه درون باتری و جدا کردن صفحات در داخل باتری به کار می رود. حفره هاو منافذ کوچکی که روی سپراتور وجود دارند ، موجب می شود که جریان الکتریکی میان صفحات مثبت و منفی ایجاد شود. سپراتورها دارای دونوع سپراتورهای ورقه ای و سپراتورهای کیسه ای می باشند. در باتری های عادی و موتور سیکلتی معمولاً از جداکننده های ورقه ای استفاده می کنند.

جدا کننده باتری یا سپراتور

بررسی عملکرد جدا کننده باتری

جدا کننده باتری میان آند و کاتد نصب می شود تا ازبروز اتصال کوتاه الکتریکی ممانعت به عمل بیاورد. این صفحه سبب افزایش حرکت یون ها میان الکترودها می شود. زمانی که باتری ماشین در وضعیت شارژ است ، یون ها در حرکت از کاتد به سمت آند می باشند و زمانی که شارژ باتری تخلیه می شود ، یون ها از آند به کاتد حرکت می کنند. سپراتور وظیفه کنترل تعداد یون های در حال حرکت از پایانه های مثبت و منفی را بر عهده دارد. بنابراین وظیفه جدا کننده در باتری را می توان کنترل نشت یون ها در زمان ایده آل بودن باتری دانست.

مشخصات سپراتور

مشخصات سپراتور

پس از بررسی عملکرد جدا کننده باتری به بررسی مشخصات اصلی این قطعه می پردازیم. مشخصات اصلی سپراتور شامل فاصله بندی شکیل و منظم صفحات ، پایداری در برابر اکسیداسیون ، مقاومت الکتریکی پایین ، تخلخل ، پخش خوب اسید ، طراحی حفره ها و منافذ کوچک است.

طراحی سپراتورها به گونه ای می باشد که خطوط برجسته آنها به سمت صفحه مثبت می باشد. دلیل این طراحی ، داشتن اسید بیشتر برای صفحات مثبت و کاهش سطح تماس سپراتور می باشد.

خطوط برجسته روی سپراتور امکان جریان و گردش بهتر اسید را ایجاد می کنند و موجب می شوند که گازهای بوجود آمده به سمت سطح الکترولیتمتصاعد شوند.

در بعضی از مدل های سپراتورها ، پشم شیشه به کار رفته است که به منظور نگهدارنده مواد فعال کارایی دارد. در طراحی و ساخت بهترین باتری ماشین ، صفحات جدا کننده را با منافذ بیشتری تولید می کنند. زیرا منافذ بیشتر سبب بهبود جریان و گردش اسید می شود.

ویژگی های یک سپراتور خوب

برای اینکه عملکرد جدا کننده باتری مطلوب باشد باید ویژگی های زیر را داشته باشد.

پایداری حرارتی و خاموش شدن

یک جدا کننده خوب باید مقاومت و پایداری بالایی در برابر افزایش دما داشته باشد و در برابر دماهای بسیار بالا جمع و ذوب نشود. همچنین در درجه حرارت پایین تر از دمای حرارتی باتری ، به موقع خاموش شود.

پایداری شیمیایی

مواد به کار رفته در باتری باید دارای پایداری و مقاومت بالایی به لحاظ شیمیایی باشند و به سرعت خراب نشوند. این مواد نباید هیچگونه واکنش شیمیایی با الکترولیت یا الکترود ، انجام دهند.

تخلخل و اندازه حفره ها

برای اینکه عملکرد جدا کننده باتری ، مناسب باشد باید دارای چگالی حفره ای باشد. این ویژگی موجب می شود که نگهداری الکترولیت درون سپراتور و امکان حرکت یون میان الکترود ها به خوبی انجام شود. چنانچه تخلخل بزرگتر باشد ، منافذ در زمان خاموشی باتری به سختی بسته می شوند. اندازه منافذ سپراتور باید از اندازه ذرات اجزای الکترود تا حدودی کوچکتر باشد. چیدمان و نحوه قرارگیری منافذ باید به صورت یکنواخت و یکپارچه باشد.

ضخامت و قدرت و استحکام

جدا کننده باید ضخامت مناسبی داشته باشد و به میزان کافی نازک باشد تا در تراکم انرژی و توان باتری اختلالی ایجاد نکند. استحکام و قدرت کششی سپراتور باید به اندازه ای باشد که سبب ممانعت از کشش ، هنگام سیم پیچی شود. با پیشرفت فناوری و ساخت تجهیزات پیشرفته ، ضخامت سپراتور را تا میزان زیادی کاهش داده اند. این در حالی می باشد که نازک شدن به مقاومت و سایر ویژگی های آن خدشه ای وارد نکرده است.

– بنابراین ویژگی های گفته شده در عملکرد جدا کننده باتری تأثیرگذار می باشند. یک جدا کننده خوب بایستی تمامی ویژگی های گفته شده را دارا باشد. یک جدا کننده خوب روی قیمت باتری ماشین تأثیرگذار است.

فیلتر بر اساس شهر محصول
آذربایجان شرقی
آذربایجان غربی
اردبیل
اصفهان
البرز
ایلام
بوشهر
تهران
چهارمحال و بختیاری
خراسان رضوی
خوزستان
فروشگاه اینترنتی باتری مارکت
فیلتر بر اساس شهر محصول
آذربایجان شرقی
آذربایجان غربی
اردبیل
اصفهان
البرز
ایلام
بوشهر
تهران
چهارمحال و بختیاری
خراسان رضوی
خوزستان
فیلتر بر اساس شهر محصول
آذربایجان شرقی
آذربایجان غربی
اردبیل
اصفهان
البرز
ایلام
بوشهر
تهران
چهارمحال و بختیاری
خراسان رضوی
خوزستان
تماس با ما
شما این محصولات را انتخاب کرده اید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

فروشگاه اینترنتی باتری مارکت