تلفن : 09126808063
منو
فیلتر شهر انتخاب مکان فیلتر شهر
مکان را جهت فیلتر محصولات انتخاب کنید

علائم خرابی رله دوبل خودرو

خرابی رله دوبل خودرو سبب می شود که ماشین روشن نشود و یا درست کار نکند. در ادامه به بررسی نشانه های خرابی این قطعه می پردازیم.

نشانه های سوختن رله ماشین

رله از قطعات مهم ماشین است که سوختن آن سبب روشن نشدن ماشین می شود. البته خرابی بخش های دیگری مانند پمپ بنزین ، برق چراغ عیب یاب ، المنت گرمکن دریچه گاز ، برق المنت گرمکن سنسور اکسیژن ، کویل دوربین ، انژکتور ، شیر برقی کنیستر و … می توانند موجب روشن نشدن ماشین شوند. نشانه های سوختن رله شامل موارد زیر است.

بعد از چرخاندن سوئیچ ، صدای آرام و تیک مانندی از ماشین شنیده می شود.

پس از چرخاندن سوئیچ به مدت دو تا سه ثانیه ، صدای شروع به کار پمپ بنزین شنیده می شود.

چنانچه بعد از چرخاندن سوئیچ ، چراغ چک روشن نشود ، ممکن است رله دوبل سوخته باشد.

اگر با استارت زدن ، ماشین روشن نشود ممکن است رله سوخته باشد. البته دلایل دیگری مانند خرابی باتری می تواند دلیل روشن نشدن خودرو در هنگام استارت زدن باشد. با انتخاب یک باتری مناسب برای خودروی خود مانند باتری ماشین صبا ، از خرابی های مکرر باتری به دلیل بی کیفیت بودن باتری جلوگیری کنید.

دلیل خرابی رله دوبل خودرو

 

خرابی رله دوبل خودرو

وظیفه ی رله دوبل ، توزیع برق به قطعات گوناگون ماشین می باشد. رله دوبل دارای دو رله است که خرابی هر کدام از آنها می تواند سبب اختلال در تأمین ولتاژ لازم برای بعضی از قطعات شود. شاید قطعه ای که تأمین برق آن توسط رله دوبل صورت می گیرد ، پمپ بنزین یا کوئل باشد. لذا خودرو در حال حرکت خاموش شده و یا در حال توقف اصلاً روشن نمی شود. قطعی رله ممکن است بدین صورت باشد که برق رسانی به پمپ بنزین انجام نشود ، اما برق رسانی به کویل انجام شود.

اگر با مشکل خرابی رله دوبل خودرو مواجه شدید ، باید آن را تعویض نمایید. رله از جمله قطعات مصرفی می باشد و بهتر است همیشه یک زاپاس از آن داشته باشید.

یکسره کردن رله دوبل چگونه است ؟

در صورتی که رله دوبل را در دسترس نداشتید و نتوانستید آن را تهیه کنید ، باید به نحوی سبب کار کردن موقت آن شوید. برای این کار باید با وارد کردن ضربه به قطعه ، سبب ایجاد شوک در آن شوید. در صورتی که با وارد کردن شوک ، مجدداً کار نکرد باید آن را یکسره کنید. برای یکسره کردن رله دوبل به صورت زیر اقدام نمایید.

با کمک آچار شماره ده ، مهره ی نگهدارنده دوبل را باز کرده و این قطعه را از دسته کابل جدا نمایید.

دسته کابل ، ضامن قرمزی دارد که در صورت آزاد نشدن آن ، جدا کردن رله امکان پذیر نخواهد بود.

چنانچه ضامن آزاد نشد ، توسط یک پیچ گوشتی دوسو با دقت ضامن را آزاد نموده تا رله جدا شود.

در ادامه مراحل یکسره کردن رله دوبل به دلیل خرابی رله دوبل خودرو ، بایستی تمامی سیم های متصل و سوکت قطعه را چک نموده تا قطعی و رسوب گرفتگی نداشته باشند.

برای ماشین های پراید و پژو و سمند ساژم و بوش به پایه های شماره ۱ و ۴ و ۵ و ۱۳  ، برق ۱۲ ولت داده و در ماشین های سمند زیمنس به پایه های شماره ۱ و ۴ و ۱۳  برق ۱۲ ولت داده می شود.

در روش آسانتری می توانید قالب رله را بشکانید و رله ها را به شکل دستی به کنتاکت بچسبانید.

عیب یابی رله دوبل چگونه است ؟

در صورتی که پایه متصل شده به خروجی هر قطعه به دلیلی قطع شده باشد ، آن قطعه کار نمی کند. اگر رله دوبل خراب باشد ، ولتاژ باتری پایین نشان داده می شود. با کمک دستگاه عیب یاب امکان تست رله دوبل به صورت مستقیم وجود ندارد. اما در بخش تست عملگرها ، قبل از تست هر یک از عملگرها باید از عدم خرابی رله دوبل خودرو مطمئن باشیم. زیرا برق قطعات ، توسط رله دوبل به آنها داده می شود.

تست رله دوبل با اهم متر

 

خرابی رله دوبل خودرو

 

باید کلید یا سلکتور مولتی متر را روی اهم متر بگذارید  و کابل های قرمز و مشکی را در بخش های مشخص در مولتی متر قرار دهید. دو سر کابل های قرمز و مشکی را به پایه های مخصوص وصل نمایید و مقدار مقاومت سیم پیچ های رله دوبل را مشاهده و با مقادیر نرمال مقایسه کنید. وجود اختلاف زیاد نشانگر نقص رله دوبل می باشد.

فیلتر بر اساس شهر محصول
آذربایجان شرقی
آذربایجان غربی
اردبیل
اصفهان
البرز
ایلام
بوشهر
تهران
چهارمحال و بختیاری
خراسان رضوی
خوزستان
فروشگاه اینترنتی باتری مارکت
فیلتر بر اساس شهر محصول
آذربایجان شرقی
آذربایجان غربی
اردبیل
اصفهان
البرز
ایلام
بوشهر
تهران
چهارمحال و بختیاری
خراسان رضوی
خوزستان
فیلتر بر اساس شهر محصول
آذربایجان شرقی
آذربایجان غربی
اردبیل
اصفهان
البرز
ایلام
بوشهر
تهران
چهارمحال و بختیاری
خراسان رضوی
خوزستان
تماس با ما
شما این محصولات را انتخاب کرده اید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

فروشگاه اینترنتی باتری مارکت