باتری خودروهای الکتریکی

باتری مارکت
3 نوامبر, 2021
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

برای انتخاب باتری خودروهای الکتریکی باید به عواملی مانند ظرفیت باتری ، مقاومت باتری ، طول عمر باتری ، چگالی انرژی و …. توجه نمود.

خودروهای الکتریکی

خودروهای الکتریکی یا ماشین های برقی دارای یک یا چندین موتور الکتریکی می باشند و انرژی مورد نیاز خود را از باتری های قابل شارژ دریافت می کنند. در واقع در ماشین های برقی به جای موتورهای احتراقی از موتورهای برقی استفاده شده است. باتری ها در ماشین های برقی از گران ترین قطعات می باشند. بیشترین ماشین های برقی در ایران کیا اپتیما ، تویوتا کمری XLE ، لکسوس NX300H  ، هیوندای سوناتا و چندین مدل دیگر از خودروهای لکسوس ، بی ام و ، تویوتا  و … می باشند.

 

باتری خودروهای الکتریکی

 

 

باتری خودروهای الکتریکی

انواع باتری خودروهای الکتریکی

باتری های ماشین های برقی در انواع مختلفی وجود دارند. برخی از پرمصرف ترین باتری های مخصوص ماشین های برقی را بررسی می کنیم.

باتری های لیتیوم یونی خودروهای الکتریکی

این باتری های با ظرفیت بالا از باتری های فابریک بسیاری از ماشین های برقی می باشند. باتری های لیتیوم یونی بر خلاف ظرفیت و چگالی انرژی مناسبی که دارند ، طول عمر و مقاومت پایینی دارند. ظاهر این باتری ها در خودروهای الکتریکی مشابه باتری های لپ تاپ و گوشی همراه است با این تفاوت که بزرگتر می باشند. اگر باتری های لیتیوم یونی مدتی استفاده نشوند ، نسبت به باتری های اسیدی کمتر شارژ از دست می دهند. باتری های لیتیوم یونی برای اکثر خودروهای الکتریکی و هیبریدی مناسب هستند. در واقع می توان گفت یکی از بهترین باتری ماشین های برقی ، باتری های لیتیوم یونی می باشد.

 

باتری خودروهای الکتریکی

باتری های اسیدی خودروهای الکتریکی

از دیگر باتری خودروهای الکتریکی ، باتری های اسیدی می باشند. در این باتری ها ، افزایش توان خروجی با افزودن چندین باتری دیگر امکان پذیر می باشد. باتری های سربی – اسیدی امکان شارژ شدن را دارند. باتری های اسیدی توان ذخیره سازی انرژی پایینی دارند. به دلیل قیمت مناسب و عرضه بالای این نوع باتری ، مشتریان زیادی دارند. قیمت این باتری در مقایسه با قیمت باتری ماشین های الکتریکی دیگر ، پایین تر می باشد.

باتری های نیکل – کادمیم

این نوع باتری های قابل شارژ ، کمتر در ماشین های برقی مورد استفاده قرار می گیرند. در این باتری ها از نیکل اکسید و کادمیم از جنس فلز ، به منظور الکترود باتری استفاده شده است.

باتری نیکل – هیدرید فلز

بیشترین باتری مورد استفاده در خودروهای هیبریدی ، باتری نیکل هیدرید فلزی می باشد. در سالهای اخیر ، باتری های لیتیوم یونی با باتری های نیکل هیدرید فلز رقابت تنگاتنگی داشته اند و باتری های لیتیوم یونی توانسته اند از باتری های نیکل هیدرید فلز به منظور به کارگیری در ماشین های برقی پیشی بگیرند. از نظر قیمت ، باتری های نیکل هیدرید فلز ارزان تر از باتری های لیتیوم یونی می باشند. توانایی ذخیره انرژی این نوع باتری خودروهای الکتریکی از باتری های لیتیوم یونی کمتر می باشد. باتری های نیکل هیدرید فلز ابعاد بزرگ و وزن بالایی دارند اما به علت وجود مواد سمی کم در آنها ، ایمنی خوبی دارند.

باتری نیکل – آهن

این نوع باتری ها از باتری های قابل شارژ می باشند که از صفحات مثبت هیدروکسید اکسید نیکل و صفحات منفی آهن به همراه یک الکترولیت از هیدروکسید پتاسیم تشکیل شده اند. باتری های نیکل آهن از باتری های بسیار قوی می باشند که طول عمر بسیار بالایی دارند. ویژگی های منفی درباره این باتری ها ، ضمانت ضعیف و انرژی پایین و هزینه بالای تولید آنها است.

طول عمر باتری خودروهای الکتریکی چقدر است ؟

باتری های ماشین های برقی طول عمر بالایی دارند. البته عملکرد این باتری ها با گذشت زمان ضعیف می شود ، اما تایم زیادی برای کاهش عملکرد مطلوب این باتری ها زمان می برد. به طوری که می توان گفت پس از پیمایش ۱۰۰ هزار کیلومتر ، عملکرد باتری حدود ۶٫۵ درصد کاهش می یابد.

تعیین زمان دقیقی برای طول عمر این باتری ها ، امکان پذیر نیست. زیرا با توجه به شرایط محیطی ، طول عمر باتری ها تغییر خواهند کرد. برای مثال باتری های لیتیوم یونی به گرما بسیار حساس می باشند. در بسیاری از خودروهای الکتریکی ، یک سیستم خنک کننده برای خنک کردن باتری ها به کار گرفته شده است.

به طور کلی طول عمر باتری خودروهای الکتریکی حدود ۸ تا ۱۰ سال می باشد. اگر خودروهای الکتریکی کیلومتر کمتری کار کنند ، ممکن است تا ۱۷ سال نیز عمر کنند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
دسته‌بندی نشده