طول عمر باتری ماشین

باتری مارکت
18 شهریور, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

نگهداری درست از باتری بسیار با اهمیت است، تا  بتوان با افزایش طول عمر باتری ماشین، سبب حفظ سلامت خودرو و صرفه جویی در هزینه ها شد.

نقش باتری در خودرو

باتری از قطعات اصلی و مهم در خودرو می باشد. باتری در خودرو وظیفه تأمین انرژی برای استارت زدن و روشنایی و تأمین انرژی لازم سایر قطعات برقی را دارد.

 

 

طول عمر باتری ماشین

در زمان استارت خودرو و روشن شدن خودرو، سلسله فرآیندهای شیمیایی در داخل باتری رخ می دهد که نتیجه آن تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی می باشد. با تولید این انرژی الکتریکی برق مورد نیاز خودرو فراهم می شود.

طول عمر باتری ماشین چقدر است ؟

یکی از مسائل مهم در مورد باتری های ماشین که همواره سازندگان و فروشندگان و خریداران به آن توجه دارند، طول عمر باتری ماشین است. سازندگان باتری پیوسته در فکر یافتن راهی برای بالا بردن کیفیت و طول عمر باتری ها هستند.

شما عزیزان می توانید برای اطلاع از قیمت باطری ماشین با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

طول عمر متوسط خودرو در بعضی باتری ها مانند باتری ماشین دلکور حدود ۴ سال و در بعضی باتری ها مانند باتری ماشین صبا حدود ۲ سال می باشد. اما با توجه به عوامل اثرگذار در طول عمر باتری، این مدت می تواند کم یا زیاد شود. معمولاً این طول عمر همیشه کمتر از مقداری می باشد که سازندگان باتری عنوان می کنند.

عوامل مؤثر در طول عمر باتری

طول عمر باتری به موارد زیادی از جمله کیفیت مواد به کار برده شده در باتری و کیفیت ساخت آن و متوسط عمر در نظر گرفته برای آن در زمان طراحی، چگونگی استفاده از آن، شرایط  محیطی نگهداری آن، بستگی دارد.

میزان شارژ و دشارژ شدن باتری در عمر آن تأثیرگذار است و به هر میزان که شارژ و دشارژ شدن باتری بیشتر باشد، طول عمرش کاهش می یابد.

از دیگر موارد اثرگذار در عمر باتری کار کردن بیش از حد سیستم های صوتی ماشین می باشد.

گرمای شدید محیط هم می تواند عمر باتری را به شدت کاهش دهد.

لرزش های شدید ماشین و بد رانندگی کردن و گاز و ترمزهای بی دلیل در کاهش عمرباتری مؤثر است.

درست و کامل شارژ نشدن باتری سبب کم شدن عمر باتری و فرسودگی و استهلاک آن می شود.

روش های افزایش طول عمر باتری ماشین

برخی از روش های افزایش طول عمر باتری، موارد زیر می باشد.

بررسی شرایط دمایی محیط

با توجه به اینکه افزایش دمای محیط سبب کاهش شدید عمر باتری می گردد، بهتر است از بهترین باتری ماشین مخصوص شرایط آب و هوایی منطقه خود استفاده نمایید و حدالامکان از پارک های طولانی مدت در محیط های گرم خودداری نمایید.

کاهش شدید دما هم می تواند در شرایطی که خودرو به مدت طولانی روشن نباشد، به باتری آسیب برساند. پس باید در آب و هوای بسیار سرد موتور خودرو را حتی برای زمانی که نیاز به استفاده از آن ندارید، برای دقایقی روشن بگذارید. بهترین بازه دمایی محیط برای باتری بین ۲۰ تا ۲۵ درجه می باشد.

بررسی قرارگیری باتری

نصب باتری باید به طور مستحکم  و فیکس باشد تا از لرزش باتری جلوگیری شود. با نصب مستحکم باتری، هنگام رانندگی در دست اندازها و مسیرهای پرفراز و نشیب باتری تکان نمی خورد و سبب آسیب باتری نمی شود.

بهتر است که باتری را در قسمت ورودی هوا قرار دهید و از قرار دادن باتری در نزدیکی دریچه های خروجی خودداری کنید. با این شرایط به دلیل ورود به محفظه الکترونیک، جریان هوای سرد و خنک از باتری عبور می کند.

عدم مصرف بیهوده از چراغ ها و سیستم صوتی

چراغ ها انرژی خود را برای روشن ماندن از باتری می گیرند. اگر چراغ ها روشن باشند در زمانی که خودرو را ترک کرده ایم و یا نیازی به روشن ماندن آنها نیست، عمر باتری کاهش می یابد. پس از روشن نمودن بیهوده چراغ ها خودداری نمایید.

برخی از رانندگان زمانی که قصد استفاده از سیستم صوتی را ندارند، به جای خاموش نمودن سیستم صوتی، صدای آن را قطع می کنند. در حالی که این کار سبب مصرف بیهوده انرژی باتری می شود.

تمیز نمودن باتری

 

 

طول عمر باتری ماشین

 

خوردگی و رسوبات روی باتری باید تمیز و پاکسازی شوند. زیرا این رسوبات و خوردگی ها سبب خرابی و استهلاک و فرسودگی باتری می شوند. حتی بهترین باتری ماشین نیاز به تمیز کردن دارد. برای پاکسازی می توان از ترکیب آب و جوش شیرین استفاده نمود. این ترکیب را با قلمو به باتری کشیده و با اسپری نمودن آب سرد، آن را با دستمال خشک نمایید.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
دسته‌بندی نشده