تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین

باتری مارکت
29 آبان, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

باتری یو پی اس ، باتری می باشد که از قدرت و طول عمر خوبی برخوردار است و کاربردهای زیادی مانند استفاده در مراکز دیتا دارد.

باتری UPS چیست ؟

این باتری دستگاهی می باشد که انرژی لازم برای تجهیزات را هنگامی که امکان دریافت انرژی از منبع اصلی را ندارند ، تأمین می کند. اکثر باتری های UPS از سرب ساخته شده اند. باتری های به کار رفته در UPS از دو نوع باتری نیکل – کادمیوم و باتری سرب اسیدی می باشند. از جمله کاربردهای باتری UPS به استفاده از این باتری ها در بانک ها ، بیمارستان ها ، روشنایی اضطراری مراکز مسکونی و … می توان اشاره نمود. باتری یو پی اس توسط تولید کنندگان بزرگ باتری مانند سپاهان باتری ، صبا باتری و … تولید می شوند.

 

 باتری یو پی اس

باتری سرب اسیدی

این باتری ها از متداول ترین باتری های موجود در دستگاه UPS می باشند که امکان شارژ کردن دارند. کاربرد این باتری بیشتر برای ذخیره انرژی خورشیدی می باشد. باتری سرب اسیدی امکان تولید بالای جریان را دارند.  باتری های سرب اسیدی در ماشین ها به کار گرفته می شوند.

باتری نیکل کادمیوم

الکترود موجود در این باتری ، نیکل اکسید هیدروکسید و  کادمیوم می باشد. این باتری در صورت عدم استفاده ، امکان ذخیره ولتاژ و شارژ الکتریکی را دارد. باتری نیکل کادمیوم در دماهای پایین از طول عمر خوبی برخوردار می باشد.

باتری یو پی اس و باتری ماشین چه فرقی دارند ؟

باتری UPS و باتری ماشین دارای تفاوت های بسیاری می باشند. عملکرد باتری ماشین با عملکرد باتری UPS و قیمت باتری ماشین با قیمت باتری UPS متفاوت می باشند. همچنین کاربرد این باتری ها و طول عمر آنها با یکدیگر متفاوت می باشند. در ادامه به طور کامل این تفاوت ها را بررسی می کنیم.

عملکرد باتری UPS و باتری ماشین

باتری ماشین برای تأمین انرژی الکتریکی لازم برای روشن شدن ماشین و تأمین انرژی الکتریکی تجهیزات برقی ماشین مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع باتری ماشین جریان زیادی را برای تایم کوتاهی ایجاد می کند.

باتری یو پی اس جریان کمی را برای تایم طولانی ایجاد می کنند. اکثر تجهیزات برقی از جریان AC استفاده می کنند. باتری UPS قادر است جریان DC را به جریان AC  تبدیل کند.

پتانسیل باتری UPS در مقایسه با پتانسیل باتری ماشین پایین تر می باشد. باتری ماشین دارای صفحات زیادی می باشد که سطح بالایی از صفحات با الکترولیت واکنش می دهند و سبب ایجاد جریان بالاتری می شوند. اما باتری UPS شامل صفحات کمتری می باشد که سبب افزایش حجم الکترولیت و انجام واکنش های شیمیایی سبک تری می شود.

عمر باتری UPS و باتری ماشین

باتری UPS به علت عدم آسیب به صفحات باتری در زمان تخلیه ، عمر بالایی دارد. اما بهترین باتری ماشین هم در زمان تخلیه انرژی ، با آسیب صفحات مواجه می شود و عمر باتری کاهش پیدا می کند. باتری UPS از طول عمر حدود ۳ الی ۵ سال برخوردار است. اما عمر باتری ماشین به مراتب کمتر می باشد.

قیمت باتری یو پی اس و باتری ماشین

باتری UPS به هزینه بالایی برای ساخت نیاز دارد و همین علت سبب شده است که باتری های UPS از قیمت بالایی برخوردار باشند. البته قابلیت ها و ویژگی های این باتری به قدری مثبت است که ارزش خرید آن را دارد. قیمت باتری ماشین در مقایسه با باتری UPS پایین تر می باشد.

امکان استفاده از باتری UPS به جای باتری ماشین وجود دارد ؟

ولتاژ باتری UPS و باتری ماشین هر دو ۱۲ ولت می باشند. اما با توجه به اینکه مکانیزم عملکرد این باتری ها کاملاً متفاوت می باشند ، استفاده باتری UPS به جای باتری ماشین توصیه نمی شود. استفاده از باتری UPS به جای باتری ماشین می تواند مشکلات زیادی را بوجود بیاورد. به طور مثال با داغ شدن باتری ، اگر باتری یو پی اس در ماشین نصب شده باشد این باتری می ترکد. یا اینکه باتری UPS به علت نشت اسید ممکن است خطرآفرین و دردسر ساز شود. لذا بهتر است از این باتری به عنوان باتری ماشین استفاده نشود.

مزایای باتری UPS

این باتری قادر خواهد بود از وسایل و تجهیزات نسبت به ژنراتورها ، بهتر محافظت و پشتیبانی کند.

با توجه به توان موردنیاز دستگاه کاربر ، امکان انتخاب نوع و اندازه باتری UPS وجود دارد.

این باتری ها بی صدا هستند و آزاردهنده نمی باشند.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
دسته‌بندی نشده