داغ شدن باتری ماشین

باتری مارکت
21 مهر, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

داغ شدن باتری ماشین ممکن است برای ماشین و یا افرادی که در نزدیکی آن قرار گرفته اند ، خطرناک باشد. بنابراین باید از داغ شدن آن جلوگیری نمود.

داغ کردن باتری

چنانچه رگلاتور دینام دچار اختلال شود ، ژنراتور ولتاژ بالایی را به باتری انتقال می دهد و سبب گرم شدن باتری می گردد. با به نقطه جوش رسیدن مایع الکترولیت ، اسید باتری در اطراف پاشیده می شود. گرم شدن باتری با ایجاد بوی نامطبوعی همراه می باشد.

به بیان دیگر با شارژ بیش از حد باتری ، فشار زیادی به باتری اعمال می شود. افزایش فشار موجب تبدیل مایع الکترولیت به گاز می شود و این گاز به شکل بخار از باتری خارج می گردد. خروج بخار اسید علاوه بر خرابی باتری می تواند موجب خرابی سایر قطعاتی که اسید به آنها پاشش کرده است ، بشود. پس با خروج اسید باتری در اثر داغ کردن باتری می توان انتظار خرابی بعضی از قطعات دیگر را داشت. البته احتمال خرابی سایر قطعات بسیار کم می باشد.

دلایل داغ شدن باتری ماشین

یکی از دلایل گرم شدن باتری ، سولفاته شدن باتری است. اگر باتری به مدت طولانی انبار شده باشد موجب سولفاته شدن باتری می شود. با سولفاته شدن ، باتری توان شارژ شدن ندارد و خراب می شود.

کار کردن طولانی مدت ماشین در هوای بسیار گرم موجب گرم شدن باتری می شود. بنابراین گرم شدن باتری در فصل تابستان بیشتر رخ می دهد. اما بروز چنین مشکلی در تمام فصول امکان دارد.

نکات مهم در ارتباط با باتری داغ شده

به محض داغ شدن باتری ماشین ، ماشین را سریعاً خاموش کنید. بهتر است پس از خنک شدن باتری، به مدت چندین ساعت ماشین را خاموش نگه دارید.

با استفاده از دستکش مناسب ، کابل منفی باتری را با ابزار جدا نمایید.

اگر باتری از نوع باتری های نیاز به نگهداری می باشد، باید وضعیت آب باتری را بررسی کنید . با کم بودن آب باتری مقداری آب مقطر به آن بیافزایید. چنانچه باتری ماشین از نوع باتری های بدون نگهداری است نیازی به چک کردن ندارد.

 

داغ شدن باتری ماشین

با استفاده از ابزار  تسمه های باتری را جدا کرده و با استفاده از یک سوکت ، آلترناتور را جدا کنید. پس از جداسازی آلترناتور ، برای بررسی آن را به تعمیرکار نشان دهید. اگر مشکل از آلترناتور بوده باشد، با نصب دوباره باتری ، باتری بدون هیچگونه مشکلی کار می کند. اگر باتری کار نکند ، یعنی باتری مشکل دارد.

دلایل خروج بخار از باتری

خروج بخار از باتری نشان می دهد که دمای باتری افزایش زیادی داشته است و علت خارج شدن بخار اسید از باتری داغ شدن باتری ماشین است. البته در باتری های با کیفیت به علت کارکرد بهتر و مقاومت بهتر در درجه حرارت های بالا، گرم شدن باتری و خروج بخار کمتر رخ می دهد. نمونه هایی از این باتری های با کیفیت ، باتری ماشین اوربیتال ، باتری ماشین اطلس ، سوزوکی و… می باشند.

 

داغ شدن باتری ماشین

خروج بخار اسید از علائم خرابی باتری است و بیانگر این است که در آینده ای نه چندان دور عمر باتری ماشین به اتمام خواهد رسید.

پیشگیری از گرم شدن باتری

در خرید باتری ماشین اقدام به انتخاب باتری با کیفیت و اصل کنید که از مقاومت خوبی در شرایط آب و هوایی گرم برخوردار باشد. با درنظر گرفتن قیمت باتری ماشین از خرید باتری های ارزان قیمت و بی کیفیت خودداری کنید.

اگر باتری ماشین شما از مقاومت خوبی برخوردار نیست و فرسوده می باشد ، از تردد طولانی در مسیرهای پرترافیک و پرازدحام در روزهای آفتابی و بسیار گرم خودداری کنید.

میزان سطح الکترولیت را هرازگاهی چک و کنترل نمایید و در صورت پایین بودن سطح آن ، به آن آب مقطر اضافه نمایید تا از داغ شدن باتری ماشین جلوگیری شود.

نگهداری از باتری ماشین

باید با نگهداری صحیح و درست از باتری ماشین ، موجب افزایش طول عمر باتری و پیشگیری از خرابی باتری شوید. اقدامات لازم برای نگهداری از باتری شامل تمیز کردن باتری و ممانعت از تجمع رسوب روی آن ، جلوگیری از ضربه و تکان خوردن شدید باتری ، کنترل و بررسی سطح الکترولیت باتری و… می باشد.

نکته : در باتری هایی که نیاز به مراقبت ندارند، هم احتمال داغ شدن باتری ماشین وجود دارد. بنابراین اقدامات پیشگیرانه و مراقبت ها ( به جز چک کردن سطح الکترولیت ) را در مورد باتری های اتمی اعمال کنید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
دسته‌بندی نشده