زمان تعویض باتری ماشین

باتری مارکت
21 مهر, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

دانستن زمان تعویض باتری ماشین برای هر راننده ای مهم می باشد تا با تعویض به موقع باتری، از بوجود آمدن سایر مشکلات و خرابی ها جلوگیری شود.

باتری ماشین

وظیفه باتری ماشین تأمین انرژی الکتریکی لازم برای استارت ماشین و تجهیزات برقی ماشین می باشد. باتری ماشین یکی از قطعات مهم در ماشین می باشد. هر باتری ماشینی یک طول عمری دارد که با برخی اقدامات می توان طول عمر باتری را افزایش داد. انواع باتری ماشین شامل باتری های اسیدی و اتمی می باشند.

باتری های اتمی به دلیل بالا بودن طول عمر ، آلودگی کمتر و عدم نیاز به نگهداری از باتری های اسیدی عملکرد بهتری دارند. البته باتری های اتمی قیمت بالاتری دارند. زمان تعویض باتری ماشین از نوع باتری های اتمی، طولانی تر از زمان تعویض باتری های اسیدی می باشد.

علائم خرابی باتری

یکی از نشانه های خرابی باتری ، عدم توانایی در استارت زدن می باشد.

با وجود سوخت کافی در خودرو، با چرخاندن سوئیچ هیچ صدای احتراقی در موتور ماشین شنیده نمی شود.

نشانگر وضعیت باتری دچار تغییر رنگ شده است.

برق پشت آمپر ضعیف و کم نور شده است و یا اصلاً نوری ندارد.

ماشین در هوای بسیار سرد استارت نمی زند و یا به سختی استارت می زند. ( البته ممکن است استارت نزدن ماشین دلایل دیگری هم داشته باشد. )

بهترین زمان تعویض باتری ماشین

باتری ماشین با توجه به برند باتری دارای طول عمرهای متفاوتی می باشد.برای مثال باتری ماشین دلکور ، طول عمری حدود ۴ سال دارد. باتری ماشین صبا ، طول عمری حدود ۲ سال دارد. باتری ماشین اوربیتال دارای طول عمری حدود ۲ تا ۳ سال می باشد.

البته در شرایط نرمال و استفاده درست از باتری ، طول عمرهای گفته شده برای باتری این مقدار می باشد. در شرایطی که به دلایل گوناگون به باتری آسیب وارد شود ، طول عمر باتری کاهش یافته و عمر باتری خاتمه پیدا می کند. باید علائم و نشانه های خرابی باتری را دانست تا با آگاهی از آنها بتوان در زمان مناسب به تعویض آن اقدام نمود.

بنابراین زمان تعویض باتری ماشین را با مشاهده یک سری علائم می توان دریافت.

 

زمان تعویض باتری ماشین

در باتری های اسیدی زمان پایان عمر باتری را با بروز نشانه هایی می توان یافت ، اما در باتری های خشک نشانه های زیادی برای اتمام عمر باتری وجود ندارد. تنها نشانه ای که در باتری های خشک بسیار مشهود می باشد ، تغییر رنگ نشانگر باتری می باشد. باتری در وضعیت سالم سبزرنگ است اما با پایان رسیدن عمر باتری و خرابی باتری ، رنگ نشانگر به قرمز تغییر پیدا می کند.

تست باتری ماشین با دستگاه ولت متر

دستگاه ولت متر یا سنجش ولتاژ در دو مدل آنالوگ و دیجیتال وجود دارد. یکی از راه های تشخیص زمان تعویض باتری ماشین استفاده از دستگاه ولت متر می باشد. دستگاه ولت متر برای تست کردن باتری ماشین می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. باتری سالم خودرو باید ولتاژی معادل ۱۲٫۶ ولت داشته باشد. با روشن شدن ماشین این مقدار به ۱۳٫۷ تا ۱۴٫۷ می رسد.

 

زمان تعویض باتری ماشین

نحوه استفاده از ولت متر

ابتدا ماشین را خاموش کنید. پوشش قسمت ترمینال مثبت را در بیاورید و آنها را تمیز نمایید.

کابل مثبت ولت متر را به پایانه مثبت باتری وصل کنید. توجه نمایید که اتصال را اشتباه انجام ندهید.

کابل منفی ولت متر را به پایانه منفی باتری وصل کنید.

عددی که ولت متر نشان می دهد در صورت سلامت باتری باید بین ۱۲٫۴ تا ۱۲٫۷ باشد. چنانچه این عدد از ۱۲٫۴ کمتر باشد یعنی باتری شما شارژ ندارد . در صورتی که بتوان باتری را شارژ نمود ، به شارژ آن اقدام نمایید.

تعمیرکاران تشخیص خواهند داد که بهتر است باتری را شارژ نمایید یا شارژ کردن باتری بی فایده می باشد و زمان تعویض باتری ماشین فرا رسیده است.

اگر عددی که ولت متر نشان می دهد بالاتر از ۱۲٫۹ باشد یعنی باتری بیش از اندازه ولتاژ دارد.

اصلی ترین نشانه نیاز به تعویض باتری

مهمترین و بارزترین نشانه زمان تعویض باتری ماشین ، استارت نخوردن ماشین است. استارت نخوردن باتری ماشین می تواند نشان دهنده این باشد که باتری انرژی الکتریکی لازم برای به حرکت درآوردن میل لنگ ها را ندارد. البته با استارت نخوردن باتری، باید ماشین توسط تعمیرکار بررسی شود تا اطمینان حاصل شود ایراد از باتری می باشد. در صورت تشخیص خرابی باتری ، اقدام به خرید باتری جدید کنید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
دسته‌بندی نشده