علل سولفاته شدن باتری ماشین و راه حل رفع این مشکل

باتری مارکت
24 آذر, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

سولفاته شدن باتری ماشین به دلایل گوناگونی مانند شارژ ناقص ، خروج گازها و مایعات ، شارژ بیش از حد باتری ، تمام شدن عمر باتری و … رخ می دهد.

شوره زدن باتری یعنی چه ؟

بلورهای کوچک برف مانندی که روی سر باتری با مرور زمان ایجاد می شوند ، سولفاته یا شوره می گویند. این شوره ها قابل تمیز شدن هستند. در صورتی که این شوره ها تمیز نشوند ، به تدریج عملکرد باتری را مختل می کنند. شوره های سر باتری ، دو نوع می باشند. سولفات برگشت پذیر یا نرم و سولفات دائمی یا سخت از انواع شوره ها می باشند.

علت سولفاته شدن باتری ماشین

دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد که برخی از مهمترین آنها را بیان می کنیم.

 

سولفاته شدن باتری ماشین

خروج گازها و مایعات

سر باتری ها از فلز رسانا تولید شده اند و موجب اتصال باتری به سیستم الکتریکی می شوند. در صورتی که گازها یا مایعات خورنده با پایانه های باتری در تماس باشند ، سبب خوردگی آنها می شوند.

اتمام عمر باتری ماشین

باتری های مختلف ، طول عمر متفاوتی دارند. در صورتی که عمر باتری ماشین به پایان برسد ، شوره می زند. با انتخاب یک باتری مناسب برای ماشین خود و نگهداری درست از باتری ، از بوجود آمدن این مشکل جلوگیری کنید. باتری ماشین اوربیتال ، سوزوکی ، صبا ، دلکور و … نمونه هایی از بهترین باتری های ماشین می باشند.

شارژ ناقص

یکی دیگر از دلایل سولفاته شدن باتری ماشین ، شارژ ناقص باتری می باشد. در صورتی که باتری کاملاً شارژ نباشد و آب مقطر زیادی به آن بیافزایید ، سبب سر ریز شدن مخلوط اسید شده و شوره تولید می کند.

تولید گاز هیدروژن

گاز هیدروژنی که توسط باتری تولید می شود ، به انجام واکنش های شیمیایی مختلفی می پردازد. در صورتی که مواد حاصل از این واکنش ها با مواد زائد باتری ادغام شوند ، رسوبات کوچکی را تولید می کنند که منجر به شوره زدن باتری ماشین می شوند.

شارژ زیادی باتری

شارژ بیش از اندازه باتری ، سبب افزایش دمای باتری می شود. افزایش دما سبب می شود که مایعات درون باتری منبسط شده و مایعات خورنده از طریق حفره های تهویه به کابل های باتری وارد شوند.

کارکرد زیاد باتری از دلایل سولفاته شدن باتری ماشین

کار کردن زیاد باتری سبب تولید اسید سولفوریک می شود. اسید سولفوریک به تدریج رسوب و مواد بلور مانندی را تولید می کند که در نهایت منجر به شوره زدن باتری می شود. این مسئله برای برخی باتری های ماشین کمتر رخ می دهد. برخی از باتری ها با کمی کار کردن به این مشکل دچار می شوند. ولی برخی از باتری های با کیفیت مانند باتری ماشین سوزوکی کمتر به این مشکل دچار می شوند.

محل قرارگیری دریچه ها

برخی از باتری ها از دریچه های ریزی برخوردار می باشند که گازهای سولفوریک اضافی از طریق آنها خارج می شوند. با توجه به محل قرارگیری دریچه ها این احتمال وجود دارد که گازهای خروجی با سر باتری ها تماس پیدا کنند و سبب خوردگی آنها شوند.

وجود مخلوط آب و بخار آب

یکی دیگر از دلایل سولفاته شدن باتری ماشین ، وجود مخلوط آب و بخار آب می باشد. بعد از شستن باتری ماشین باید از خشک بودن مکان اتصال باتری به سیم های مثبت و منفی ، اطمینان حاصل کنید. با استفاده از درپوش های پلاستیکی که مخصوص سر باتری هستند ، از بوجود آمدن این مشکل جلوگیری کنید.

نحوه تمیز کردن سولفات و شوره های باتری

 

سولفاته شدن باتری ماشین

 

در گام نخست تمامی اتصالات باتری را جدا نمایید.

توجه داشته باشید که هیچگونه ابزار یا جسم فلزی با بدنه باتری تماس پیدا نکند.

زمانی که یک سر باتری را تمیز می کنید ، روی سر باتری دیگر درپوش قرار دهید.

از ترکیب آب و جوش شیرین برای تمیز کردن شوره ها استفاده نمایید. البته نوشابه هم برای تمیز کردن شوره یا سولفات باتری مورد استفاده قرار می گیرد.

توسط یک مسواک یا فرچه فلزی به پاک کردن سولفات ها اقدام نمایید.

سولفاته شدن باتری ماشین به هر دلیلی که رخ داده باشد با این اقدامات تمیز می شود.

پس از تمیز کردن سولفات ها ، کمی گریس به سر باتری ها زده تا از سولفات شدن مجدد آن جلوگیری شود.

اتصالات باتری را مانند قبل ببندید. ابتدا قطب مثبت و سپس قطب منفی را ببندید.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
دسته‌بندی نشده