فعال نگه داشتن باتری در فصل سرد

باتری مارکت
21 مهر, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

با به کارگیری روش های ساده برای فعال نگه داشتن باتری در فصل سرد ، می توان سبب پیشگیری از خرابی باتری و صرفه جویی در هزینه ها شد.

نگهداری از باتری در فصل سرد

در فصل سرما باید به نگهداری از باتری توجه ویژه ای داشته باشیم تا مشکل خرابی باتری بوجود نیاید. زمانی که با خرابی باتری مواجه می شویم ، بلافاصله به مراکز تعمیراتی و امدادی خودرو مراجعه می کنیم. این در حالی است که اگر برای نگهداری از آن تدابیر لازم را اندیشیده بودیم ، متحمل زحمت کمتری می شدیم. بررسی وضعیت باتری پیش از آغاز فصل سرما ، اقدامات ضروری است که باید توسط رانندگان انجام شود.

 

فعال نگه داشتن باتری

کاهش دما و پارک طولانی مدت ماشین در فصول سرد موجب می شود که کارایی باتری به میزان قابل ملاحضه ای کاهش یابد. این مسئله سبب بروز اختلال در استارت زنی می شود.

برخی از افراد تصور می کنند اگر در فصول سرد از تجهیزات برقی ماشین استفاده نکنند باتری دچار مشکل نمی شود ، اما این تصور کاملاً اشتباه است. زیرا در فرآیند استارت زنی این عوامل تأثیرگذار نیستند. بنابراین باید برای فعال نگه داشتن باتری در فصل سرد ، تدابیر لازم اندیشیده شود.

دلیل اختلال عملکرد باتری در سرما

کاهش زیاد دما موجب تخلیه ی شارژ باتری ماشین می گردد. علت این موضوع این است که افت دما سبب کاهش سرعت واکنش های شیمیایی در داخل باتری می شود. با کاهش سرعت واکنش های شیمیایی ، توان و قدرت باتری کاهش پیدا می کند. همچنین به علت سرما ، روغن موتور غلیظ و سفت می شود و برای به جریان افتادن به قدرت بالاتری نیاز دارد. این قدرت بیشتر در هنگام استارت زنی باید تدارک دیده شود.

 

فعال نگه داشتن باتری

روش های فعال نگه داشتن باتری در فصل سرد

پیش از فصول سرد ، وضعیت شارژ باتری و ولتاژ را بررسی کنید. اگر باتری مشکلی دارد برای رفع مشکل اقدام کنید.

چنانچه قرار است به مدت طولانی از ماشین استفاده نکنید ، می توانید باتری ماشین را در بیاورید و آن را در یک مکان مناسب با دمای مناسب نگهداری کنید.

ماشین را در مکان های سرد پارک نکنید. بهتر است در فصول سرد ، باتری را کنار دیوار پارک کنید که کمی از ورود سرما و باد سرد به داخل ماشین جلوگیری شود.

اگر امکان پارک ماشین در مکانی با دمای مناسب را ندارید ، می توانید اتصال منفی باتری را به صورت موقتی جدا کنید.

یک روشی که کمتر به کار می رود ، استفاده از شارژر های مخصوص به نام trickle charger می باشد. هر زمانی که باتری شارژخالی کرد می توان با این دستگاه ، باتری را شارژ نمود.

بهترین روش برای فعال نگه داشتن باتری ماشین در فصل سرد ، روشن کردن به هنگام ماشین می باشد. حداقل دو روزی یکبار و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه ماشین را روشن کرده و در صورت امکان مسیر کوتاهی را با آن طی کنید.

انتخاب باتری مقاوم برای سرما

در کارخانه های تولید باتری ، توانایی باتری ماشین را با تست استارت در دمای بسیار پایین مورد بررسی قرار می دهند. در این آنالیز ، باتری را در مدت زمان ۲۴ ساعت در درجه حرارت منفی ۱۸ ( -۱۸ ) قرار داده و تست استارت زنی را انجام می دهند.

لذا اگر بهترین باتری ماشین را برای خودروی خود انتخاب کنید ، مقاومت بهتری در برابر سرما خواهد داشت. نمونه هایی از این باتری های مقاوم ، باتری ماشین دلکور ، باتری ماشین سوزوکی ، اوربیتال و …. می باشند. البته در نظر داشته باشید ، که با انتخاب این باتری ها باز هم بهتر است برای فعال نگه داشتن باتری در فصل سرد اقدامات مراقبتی لازم را انجام دهید.

ظرفیت باتری ماشین در هوای سرد

توانایی شارژ باتری ماشین از جمله مواردی می باشد که باید در خرید باتری به آن دقت کنید. مشخصه CCA که روی باتری درج شده است ، نشان دهنده ظرفیت باتری در هوای سرد می باشد. به هر میزانی که CCA بالاتر باشد ، مقاومت بهتری در دماهای پایین خواهد داشت.

باتری های سربی اسیدی  برای دماهای مختلف طراحی و ساخته شده اند ، اما دماهای بسیار پایین یا بسیار بالا آنها را دچار مشکل می کند. ظرفیت باتری های سربی ، اسیدی در فصول سرد کاهش پیدا می کند. لذا باید با انجام اقدامات لازم موجب فعال نگه داشتن باتری در فصل سرد شد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
دسته‌بندی نشده