۱۰ علت روشن شدن چراغ چک خودرو

باتری مارکت
12 آبان, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

علت روشن شدن چراغ چک خودرو ، نقص در یکی از قطعات خودرو می باشد. در ادامه ده مورد از مهمترین دلایل این مسئله را بررسی می کنیم.

 

علت روشن شدن چراغ چک خودرو

خرابی مبدل کاتالیزور

وظیفه ی مبدل کاتالیزور کنترل سیستم اگزوز خودرو و خروجی گازها می باشد.این مبدل مونوکسید کربنی که از احتراق تولید می شود را به دی اکسید کربن تبدیل می کند. تمامی ماشین های بنزینی مبدل کاتالیزور دارند. این قطعه از قطعات مصرفی می باشد و پس از پیمایش چندین کیلومتر باید تعویض گردد. نشانه های خرابی مبدل کاتالیزور ، صداهای غیرعادی و رنگ غیرعادی دود می باشد. گاهی خرابی مبدل کاتالیزور موجب روشن بودن چراغ چک خودرو می گردد.

فرسودگی شمع وایر

شمع وایر ، انتقال نیروی برق از کوئل به شمع را برعهده دارد. خرابی این قطعه موجب مشتعل نشدن ترکیب سوخت و هوا در سیلندر می شود. نشانه های خرابی شمع وایر به صورت خام سوزی موتور ، کاهش کیفیت عملکرد موتور و افت شتاب خودرو می باشد.

خرابی سنسور اکسیژن ، علت روشن شدن چراغ چک خودرو

این قطعه وظیفه ی اندازه گیری مقدار اکسیژن غیرقابل احتراق در اگزوز خودرو را بر عهده دارد. چنانچه این قطعه خراب شود ، موتور فعالیت عادی خود را دارد. اما ماشین گاز یا بنزین بیشتری مصرف می کند.

تمام شدن شارژ باتری

تمام شدن شارژ باتری نشانه های زیادی دارد. علاوه بر این نشانه ها ، روشن شدن چراغ چک هم می تواند نشان دهنده نزدیک شدن به زمان پایان عمر باتری باشد. تمام شدن شارژ باتری ۲۰۶ ، باتری پژو پارس ، باتری پراید و باتری سایر ماشین ها با روشن شدن چراغ چک ماشین همراه است.

خرابی دریچه چرخش گاز اگزوز

نقص دریچه چرخش گاز اگزوز ، می تواند علت روشن شدن چراغ چک خودرو باشد. سیستم چرخش گاز اگزوز موجب بهینه کار کردن موتور ماشین می شود. این سیستم ، گازهای با حرارت بسیار بالا را به درون محفظه های احتراق انتقال می دهد. در نتیجه این انتقال سوختن بنزین آسان تر می شود. گاهی کثیف بودن این دریچه یا خرابی آن موجب می شود چراغ چک روشن شود و به راننده پیام دهد.

نشت خلاء

سیستم خلاء عملکردهای مختلفی را در ماشین انجام می دهد. چنانچه ماشین بی علت سرعت بالایی پیدا کند یا با افزایش دور همراه باشد ، نشان دهنده نشت خلاء می باشد. گاهی شلنگ های سیستم خلاء خشک و شکننده می شوند و یا اتصالات مربوط به سیستم خلاء شل می شوند که این دلایل موجب نشت خلاء می گردند.

خرابی شمع ها و سیم پیچی ها ، علت روشن شدن چراغ چک خودرو

 

علت روشن شدن چراغ چک خودرو

 

سیم پیچ احتراق وظیفه ی تولید برق موردنیاز شمع ها به منظور احتراق سوخت و هوا در سیلندر را بر عهده دارد. شمع های خراب و فرسوده مشکلات زیادی مانند عدم کارکرد درست موتور در زمان سرعت گرفتن را ایجاد می کنند. شمع ها باید در تایم مشخصی تعویض گردند. خرابی این قطعه با روشن شدن چراغ چک در برخی از موارد همراه می باشد.

شل شدن درپوش باک بنزین

در بسیاری از موارد شل بودن درپوش باک بنزین موجب روشن بودن این چراغ می شود. درپوش سبب ممانعت از بخار سوخت از مخزن می گردد. اگر پس از سوخت زنی با روشن شدن چراغ مواجه شدید ، ماشین را در مکان مناسبی متوقف نمایید و از سفت بودن درپوش اطمینان حاصل کنید.

خرابی سنسور جریان هوا

خرابی سنسور جریان هوا می تواند علت روشن شدن چراغ چک خودرو باشد. این سنسور مقدار ورود هوا به موتور را چک می کند. در صورت خرابی این قطعه ، ماشین در بالا رفتن از سربالایی مشکل خواهد داشت. مکان قرارگیری سنسور جریان هوا میان دریچه گاز و فیلتر هوا می باشد. نشانه های خرابی سنسور جریان هوا شامل ایجاد دود سیاه هنگام گاز دادن ، کاهش شتاب خودرو ، کارکرد نادرست موتور و … می باشد.

اختلالات دزدگیر ، علت روشن شدن چراغ چک خودرو

اگر دزدگیر به درستی نصب نشده باشد ، سبب بروز مشکلاتی در ماشین می شود. یکی از مشکلاتی که در اثر نصب نادرست دزدگیر ایجاد می شود ، خالی شدن شارژ باتری است. حتی در برخی موارد برای بهترین باتری ماشین هم این مسئله بوجود آمده است. بنابراین نصب درست دزدگیر اهمیت زیادی دارد. اگر تمام دلایل روشن بودن چراغ چک را بررسی کردید و علت را پیدا نکردید ، وضعیت نصب دزدگیر را هم بررسی نمایید.

علت روشن شدن چراغ چک خودرو

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
دسته‌بندی نشده